Publicatiedatum: 21-03-2023
Ik weet niet of het nou slim was of juist niet. Ik deed het impulsief en kan er nu niets meer aan veranderen. Gisteren verzond ik mijn nieuwsbrief die als volgt begon: Lees je deze nieuwsbrief nooit? Bespaar mij geld en meld je af!
Jarenlang deed ik mijn best om adressen te verzamelen. Ik maak voor mijn nieuwsbrieven gebruik van MailChimp, dat tot voor kort gratis was tot 2000 adressen. Inderdaad, tot voor kort... want nu is het aantal teruggeschroefd naar 500 adressen. Een onplezierige verrassing als je tussen de 500 en 2000 adressen zit. Wat doe je dan?
Zo ben ik voor Boekselen overgestapt op Laposta. Voor #12maandencreatief ben ik bij MailChimp gebleven, wat me nu iets meer dan 25 euro per maand kost voor een lijst van 1500 adressen. Voor Vork Communicatie zat ik iets boven de 600 en heb ik besloten om mijn lijst eens op te ruimen.
'Cleared' adressen tellen niet mee, maar 'unsubscribed' adressen wel, dus die kun je beter even archiveren zodat ze ook 'cleared' worden. Daarna gebruikte ik de rate voor betrokkenheid om de lezers die mijn nieuwsbrief een jaar lang niet openden van de lijst te halen. Om eerlijk te zijn vond ik dat helemaal niet leuk om te doen. Maar ja, anders moet ik betalen voor mensen die toch niets met mijn informatie doen... Dus nu heb ik een lijst met 498 adressen ;-)
Ga via je Dashboard naar Audience, kies All contacts en ga naar de rij Contact Rating. Dat is de rij met de gele sterren. Als je op het opschrift klikt, worden je contacten getoond op volgorde van betrokkenheid. Klik eventueel nog een keer om die volgorde om te draaien. Eén ster is nauwelijks betrokken. Eventueel klik je op het contact om nadere gegevens te bekijken over de betrokkenheid, voordat je beslist of je dit adres op je lijst houdt.
Terug naar mijn overweging aan het begin van dit bericht: was dit nou slim of niet? Ik kreeg er in ieder geval meteen reacties op. Mensen die mijn nieuwsbrief écht nooit lezen, zien dit zinnetje natuurlijk nooit. En sommige mensen die hem wél lezen, maar die bijvoorbeeld geen ondernemer zijn, voelen zich opeens bezwaard om hem te blijven ontvangen. Dat is jammer, ze zijn echt nog welkom! Er bleken ook een paar mensen te zijn die mijn nieuwsbrief 2x ontvingen, dus daarvan kon ik er één schrappen.
Als jij nou denkt: ik wil die nieuwsbrieven van Loes wel lezen: je bent echt van harte welkom! Je kunt je aanmelden via de link hiernaast (desktop) of hieronder (mobiel). Ik kan er weer enkele betrokken lezers bij hebben.
En anders kun je mijn berichten altijd nog volgen via social media. Als je daar wat vaker op 'vind ik leuk' klikt, krijg je meer van mij te zien. Zoals bijvoorbeeld, hoe toepasselijk, mijn vorige blog over interactie!
Nieuwsgierig naar de rest van die nieuwsbrief? Klik hier om hem online te lezen.
Veel plezier met je marketing!
Loes
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...