Publicatiedatum: 09-12-2024
Maak jij een online marketing jaarplanning voor jezelf? Structuur en overzicht helpen je om je marketing serieus en effectief aan te pakken.
Och, het kan ook best zonder planning, zeker als je niet veel werk hebt. Dan heb je voldoende tijd om eens een blog hier, en wat updates daar te schrijven.
Maar zodra je het wat drukker krijgt, schieten de social media activiteiten erbij in. En als het daarna weer rustiger wordt, kun je helaas met je marketing weer van voren af aan beginnen omdat het opstapeleffect compleet is verdwenen.
Ga je voor structuur én effect? Maak dan een schema in Word of Excel.
Maak een schema
Aan de linkerzijde plaats je van boven naar beneden de weeknummers met daarbij de data. Bovenaan van links naar rechts maak je aparte kolommen voor Events, Site & blog en de overige kanalen en middelen die je inzet, zoals je nieuwsbrief en social media platforms.
Het is handig om de volgorde van links naar rechts zo te rangschikken dat hetgeen dat als eerste moet gebeuren, zo veel mogelijk links staat. Aangezien ik je website beschouw als basis voor je marketing, staat die vooraan.
Events
Bij Event noteer je de evenementen en andere relevante gebeurtenissen die het komende jaar plaatsvinden. Het zijn bijvoorbeeld de trainingen die je hebt ingepland, de workshops, de reizen die je organiseert, lanceringen van nieuwe producten of diensten, start van een cursus of training, open dag. Het zijn de gebeurtenissen (events) waarvoor je klanten wilt werven, of waarover je je klanten wilt informeren. Maar ook andere relevante data vermeld je hier, zoals nationale of internationale weken en dagen met een specifiek thema, vakanties en feestdagen.
Onderaan in deze blog geef ik nog een extra toelichting op de dingen die je in deze kolom kunt bijhouden.
Site
Je website is het centrale punt voor je marketing: hier beginnen je campagnes en hier eindigen ze. Het is dan ook belangrijk dat de events waarvoor je een campagne wil gaan voeren, een eigen plek (landingspagina) hebben op je site. Zo heb je een url om naar te verwijzen als je social media berichten gaat plaatsen. Zorg ook voor beeldmateriaal. Als je nog niet alle informatie compleet hebt, kun je dat later aanvullen. Een goede Landingspagina bevat uiteindelijk alle benodigde informatie en een duidelijke mogelijkheid om aan te melden of te bestellen zoals een button of formulier.
In de kolom ‘Site’ noteer je wanneer je voor de betreffende gebeurtenissen de landingspagina’s maakt.
Ook je blogs noteer je in deze kolom. Hoe vaak wil je een nieuwe blog plaatsen? Eens per kwartaal, eens per maand, iedere week? Noteer de publicatiedata en alle werkzaamheden eromheen. Bijvoorbeeld: 1 week voor publicatie de blog schrijven en voorleggen aan redacteur. Denk ook aan acties voor het bedenken van onderwerpen voor je blogs en het maken of zoeken van beeldmateriaal.
Nieuwsbrieven
Als je gebruik maakt van nieuwsbrieven, bedenk dan hoe vaak je nieuwsbrieven wil verzenden en noteer de acties voor het maken en verzenden in de betreffende kolom. Je ziet in je jaarplanning in één oogopslag welke events en blogs je in elke nieuwsbrief kunt verwerken. In principe hoef je dus geen nieuwe content te schrijven voor je nieuwsbrieven. Je maakt gebruik van wat je al hebt geschreven voor je landingspagina’s en je blogs.
Social media kolommen
Nu is het tijd voor de social media updates op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en Instagram. Heb je voor je bedrijf per social media platform een eigen doel, doelgroep en strategie? Maak dan een kolom per platform. Voor veel ZZP’ers en ook voor de meeste auteurs geldt echter dat ze overal dezelfde content kunnen plaatsen, in dezelfde frequentie, en dan kun je alles bij elkaar nemen in 1 kolom.
Zelf werk ik met een minimale onderhoudsdosis in gewone weken, en een hogere frequentie van plaatsen gedurende enkele periodes per jaar waarin ik een campagne voer.
Noteer de momenten waarop je berichten wil plaatsen en vul deze inhoudelijk in. De onderwerpen waar deze updates over gaan, vloeien onder meer voort uit je events (daarvoor maak je campagnes) en blogs (daarvan kun je wellicht mooie series maken). Je kunt eventueel met pijlen of kleurtjes visueel duidelijk maken hoe je campagnes en series lopen.
Van jaarplan naar week- en dagplanning
Je ziet in je jaarplanning welke activiteiten je in een bepaalde week moet uitvoeren. Je zult dus in je weekplanning tijd daarvoor moeten reserveren. Een vast dagdeel werkt het beste. Als je hulpmiddelen gebruikt om updates te programmeren (in te plannen), dan kun je dat het beste doen op het moment dat je het event op je site zet of de blog publiceert, of per serie. Dan zit je goed ‘in het onderwerp’ en gaat het schrijven van de updates sneller en gemakkelijker.
Er blijven echter nog wel acties over die je iedere week of misschien zelfs iedere dag moet inplannen. Bij het maken van je weekplanning en dagplanning, kijk je dus goed naar je online marketing jaarplan. En als je week al helemaal vol is met werk voor klanten, dus werken ín je bedrijf, dan zul je het werken áán je bedrijf in je vrije tijd moeten doen, of uitbesteden… of minder werk inplannen!
Extra toelichting bij de kolom ‘Events’
Je kunt in de kolom ‘Events’ de volgende soorten acties kwijt:
1. Vakanties & bijwerkdagen
Heb je weken waarin je niet werkt, bijvoorbeeld vanwege vakantie, en waardoor je waarschijnlijk vooruit moet plannen? Speciale dagen zoals verjaardagen? Heb je vaste uren/dagen of misschien af en toe een aaneengesloten periode van dagen waarin je geen afspraken plant, om aan je bedrijf te kunnen werken, in plaats van in je bedrijf? Of om uit te rusten?!
Op deze dagen kun je geen taken inplannen. Markeer ze met een kleur.
2. Evenementen
Heb je evenementen of andere gebeurtenissen in je agenda waarvoor je campagne wilt voeren? Denk aan trainingen, open dag, deelname aan een beurs, lancering van een boek of een nieuw product. Vul in de eerste kolom (gebeurtenissen) de datum in bedenk daarna welke acties je ter voorbereiding in moet plannen.
3. Seizoenen, maanden, dagen, weken
Werk je met thema’s in je communicatie, bijvoorbeeld per maand of per seizoen of aansluitend bij dagen en weken met een nationaal of internationaal thema? Noteer deze in je planning.
4. Relationeel onderhoudswerk
Welke acties wil je uitvoeren om je netwerk te onderhouden? Welke mensen / bedrijven volg je online actief (volglijst), en wanneer doe je dat? Welke personen wil je 'in het echt' stelselmatig aandacht geven en hoe doe je dat? Noteer deze acties ook in je schema.
5. Technisch onderhoudswerk
Wanneer / hoe vaak neem je je profielen door om ze actueel te houden? Wanneer voer je acties uit om bijvoorbeeld aan meer volgers / vrienden / connecties te komen of om het aantal volgers en gevolgden gelijk te trekken? Hoe en wanneer houd je de nieuwe technische ontwikkelingen bij?
6. Zelfzorg
Wat ga je doen om de geplande acties ook uit te voeren? Hoe houd je het vol en hoe houd je het leuk? Kun je een stok achter de deur voor jezelf creëren (bijvoorbeeld intervisie, training, buddy), of methodes die je motiveren?
Veel succes met je jaarplanning!
Hartelijke groet uit Gouda,
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...