Citroen

Marketing begint niet met een C

Verdacht veel van mijn favoriete dingen beginnen met een C. Communicatie. Creativiteit. Co-creatie, oftewel samenwerken. Contact. En ja, ook chocola (puur met hazelnoot). En nee, marketing begint niet met een C.


Als je niet van marketing houdt...

Ik weet het, het is mijn werk. Toch vind ik marketing vaak helemaal niet leuk. Drammerig gedoe om snel producten te slijten om winst te maken, terwijl de wereld en de klanten er niet echt beter van worden… dat haat ik.

Onlangs vertelde een student ORM (Ondernemerschap & Retail Management) aan mij dat op die opleiding dropshipping wordt aanbevolen voor een winstgevende onderneming.

Wat is dropshipping?

  • Laat goedkope en vervuilende troep (plastic) produceren in een land waar de werknemers minder dan een hongerloon krijgen en onder slechte omstandigheden moeten werken. Waar de regels voor productie en milieu minder streng zijn of niet gecontroleerd worden.

  • Verpak het in veel plastic.

  • Vervoer die zooi met containerschepen naar Nederland. Containerschepen zijn de grootste vervuilers die er op aarde en zee bestaan.

  • Verkoop de spullen via agressieve marketingcampagnes die alle mediakanalen vervuilen.

  • Misbruik kennis van de psychologie om mensen te overtuigen, zoals de angst om iets te missen (de prijs wordt ‘binnenkort’ verhoogd), voorkeur voor kwaliteit (zelfbedachte keurmerken), behoefte aan geluk en afkeer van inspanning (hier word je gelukkig / slank / rijk / mooi van, zonder moeite!) en behoefte aan bevestiging of rolmodellen (talloze positieve, geregisseerde ‘getuigenissen’).

  • Wek de indruk dat mensen bestellen bij een lokale, betrouwbare partij, maar die partij is alleen doorgeefluik voor jou als importeur van het product dat dus toch uit het buitenland komt. 

  • Bezorg het bij klanten die teleurgesteld zijn in de kwaliteit, vanwege die grote beloftes.

  • Lever geen service, want dat is teveel gedoe / te duur en er is geen reden om jouw naam hoog te houden, aangezien die naam niet eens bekend is bij de klant.

  • Voeg het toe aan de afvalberg omdat het snel kapot is of niet gebruikt wordt (of niet verkocht).

Nee, dan zijn we goed bezig! Fijn te weten dat er een nieuwe generatie ondernemers onderweg is die dit hebben geleerd tijdens hun opleiding.

Maar er bestaat ook goede marketing

Voor producten en diensten die echt goed zijn, met uitingen die op zichzelf ook waardevol zijn. Marketing die gericht is op het opbouwen van een langdurige, voor alle partijen zinvolle relatie. Die de aarde niet vervuilt, maar de wereld juist wat beter maakt. Het zijn vaak de dienstverleners die dit wat beter begrijpen.

Zullen we dat laatste voortaan gewoon C-marketing noemen? Zodat ik het toch kan noemen bij mijn lijstje van favoriete dingen?

En er bestaat, gelukkig, ook goede dropshipping

Door ondernemers die bereid zijn om te investeren, zodat klanten toegang krijgen tot goede producten die nog niet op de markt zijn, of alleen tegen hoge kosten. Als jij toevallig zo'n soort bedrijf hebt, dan ben ik daar heel nieuwsgierig naar.

En, waar ik altijd benieuwd naar ben, op welke manier maakt jouw werk of product verschil? Hoe voeg jij iets positiefs toe aan je omgeving, of maak je iets negatiefs minder erg?

Kijktip: Waar word jij blij van? | Toren C

Hartelijke groet,
Loes Vork

Citroen

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...