Publicatiedatum: 23-07-2024
Waar loop je zoal tegenaan als je zelf de marketing doet voor je bedrijf, praktijk of boek? En welke oplossingen zijn er, ook bij een beperkt budget?
Herkenbaar? Bovenstaande antwoorden kreeg ik toen ik de leden van mijn ondernemersnetwerk vanmorgen vroeg waar ze zoal tegenaan lopen. Het zijn allemaal mensen die zelf hun marketing willen, moeten of zouden moeten doen. Het zijn de mensen die ik graag help om de marketing met meer plezier, continuïteit en effect te doen.
Wil je dat ook? Doe dan je voordeel met de onderstaande suggesties. Want ook als je geen of beperkt budget hebt zijn er tools om je marketing te verbeteren!
Zoek een marketingmaatje. Spreek bijvoorbeeld maandelijks of eens per twee weken af met een leuke (belangrijk!) mede-ondernemer om samen de marketing acties door te nemen en eventueel ook terplekke uit te voeren.
Zorg voor regelmaat in je agenda. Plan bijvoorbeeld een vast moment in de week of per dag in voor je marketingacties. Daarbij werkt het heel goed om je marketingacties te koppelen aan iets dat je sowieso al doet, bijvoorbeeld lunchen of je rekeningen betalen. Door een nieuwe actie te koppelen aan een bestaande gewoonte, gaat de nieuwe actie ook sneller een routine worden.
Lees deze blogs vol marketingtips voor ondernemers
Lees deze blogs vol marketingtips, speciaal voor auteurs. Maar ook als je geen auteur bent vind je hier veel nuttige marketingtips.
Meld je aan voor een van mijn gratis marketing Q&A's voor auteurs
Iedere maand verzorg ik een marketing (net)werkochtend in Gouda. Hiervoor vraag ik een vrijwillige bijdrage, dus je hebt helemaal zelf in de hand hoe voordelig of duur dit is! Gratis aanmelden is ook mogelijk. Het zijn informele, kleinschalige bijeenkomsten waarbij je niet alleen handige marketingkennis en -tips krijgt, maar ook netwerkt met de andere deelnemers. Zet de data en onderwerpen vooral in je agenda!
Marketingtrainingen en -workshops worden vaak voor een heel redelijk bedrag aangeboden omdat het in een groep is en/of online. Wanneer het gratis is, is de bijeenkomst soms meer een promotiepraatje, maar ook dan kun je soms nét het zetje of inzicht krijgen dat je nodig hebt. Maak er slim gebruik van en benut vooral de kans als er gelegenheid is tot het stellen van vragen. Bereid je vragen voor en stel ze, als dat kan, ook in de chat. Soms geeft de workshopleider geen antwoord, maar krijg je het wel van een andere deelnemer.
Ik bied zelf regelmatig marketingworkshops voor auteurs (online, voor 25 of 35 euro) en zowel live als online workshops voor ondernemers (voor ca. 55 euro). Ik herhaal mijn workshops regelmatig en voeg ook steeds nieuwe onderwerpen toe, dus neem vooral contact op wanneer een datum je niet uitkomt of als je behoefte hebt aan een onderwerp dat niet op de agenda staat. Ik plan dan samen met jou een datum, die ik toevoeg aan mijn agenda.
Individuele begeleiding is het meest kostbaar, maar kan veel meer opleveren dan een training omdat ik je echt alleen de dingen vertel die je nodig hebt, toegespitst op jouw situatie. Je kunt één sessie doen en het daarbij laten, maar je kunt ook regelmatig met me afspreken zodat je steeds een volgende stap kunt zetten én ik je stok achter de deur ben. Op deze manier geef ik ook structurele begeleiding aan onder meer professionals bij grotere organisaties die ook de marketing in hun takenpakket hebben, zoals directiesecretarissen en netwerkcoördinatoren.
Mijn ZZP-tarief voor 1-op-1 marketing strategiesessies van 2 uur is 145 euro.
Structurele begeleiding gaat op basis van een offerte op maat.
Jazeker. En het is méér dan dat. Er staan ook tips in waarmee ik niets verkoop, maar waarvan ik weet dat je er iets aan hebt en waarvan ik oprecht hoop dat je ze gaat gebruiken. Ik deel mijn kennis in de wetenschap dat een deel van de lezers er zelfstandig mee uit de voeten kan, en dat is prima. Mocht je mijn hulp toch willen inschakelen, dan is dat natuurlijk ook super.
Deze blog staat in dienst van mijn eigen marketing, maar hij is ook helemaal echt. De uitspraken bovenaan zijn echt vanmorgen aan mij verteld, tijdens de wekelijkse bijeenkomst van mijn ondernemersnetwerk. Tijdens diezelfde bijeenkomst gaf ik ook een ultrakorte marketingtraining die ik hier met alle plezier met je deel.
Omdat je de moeite nam om mijn blog helemaal tot hier te lezen!
Uit onderzoek blijkt dat horecagelegenheden die de menukaart na de bestelling op tafel laten liggen 15% meer omzet genereren.
Wanneer ik als ondernemer zoiets lees dan denk ik meteen: Zou ik dat ook kunnen doen in mijn bedrijf, die menukaart op tafel laten liggen zodat mijn klanten trek krijgen in nog iets lekkers en dat gaan bestellen?
Voor alle duidelijkheid: ik heb geen restaurant, ik geef marketingtraining. En ik weet zeker dat de verkoop aan bestaande klanten een blinde vlek is voor veel ondernemers.
Dus ik ben heel benieuwd naar jouw antwoord op de volgende twee vragen:
Ik wens je veel plezier met je marketing!
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...