opnieuw beginnen met je marketing

Opnieuw beginnen met je marketing, hoe doe je dat?

Vanochtend sprak ik een ondernemer die een poosje uit de running is geweest. Zij stelde een vraag die ik wel vaker hoor: Hoe begin ik nu weer met mijn social media? Moet ik nu mezelf gaan voorstellen en gaan zeggen dat ik er weer ben? Hoe pak ik mijn marketing weer op?


Ik ben er weer!

Ik zie ze regelmatig voorbij komen, zulke berichten. Er worden ook vaak beloftes gedaan, zoals: ik ga iedere week tips geven of ik stuur je iedere maand een blog. Dat is best gevaarlijk om te doen, als je niet zeker weet of je het ook echt gaat uitvoeren. Best vaak zie ik verlaten pagina’s en profielen waar zo’n belofte nog op staat, maar dan als laatste bericht van maanden of zelfs jaren geleden…. Slechte reclame!

Zelf je marketing doen en volhouden

Geen woorden maar daden

Als je na een tijdje van afwezigheid opnieuw begint met je marketing, zou ik er niks over zeggen en ook geen beloftes doen, maar gewoon weer beginnen. Bedenk hoe vaak je een bericht wil plaatsen, bijvoorbeeld twee keer per week, en houd dat een poosje vol. Steek tegelijkertijd wat extra tijd en moeite in het reageren op berichten van andere fijne mensen uit je netwerk. Geef reacties die een beetje inhoud hebben en die passen bij waar jij voor staat. Door wat interactie te geven, zullen je contacten jouw berichten ook weer gaan zien. En als die berichten goed zijn, reageren ze erop en zal je bereik langzaam maar zeker toenemen.

Kan het ons boeien?

Je hoeft van mij niet op social media uit te leggen waarom je er even niet was, en waarom je nu weer terug bent. Als ik je persoonlijk ken weet ik dat al, en als ik je niet persoonlijk ken vind ik het waarschijnlijk niet zo belangrijk. Tenzij het een bijzonder verhaal is dat iets toevoegt aan de kwaliteit van je werk en de betekenis die je hebt voor je klanten.

De beloning duurt lang…

Je marketing consequent volhouden is een van de moeilijkste dingen die er is. Als je je marketing niet zo leuk of gemakkelijk vindt, is het verleidelijk om andere werkzaamheden voorrang te geven. Voor je het weet ben je weer maanden verder. Ook krijg je soms niet zo veel reacties op je berichten en dan lijkt het of je tevergeefs bezig bent. Helaas is marketing meestal een kwestie van de lange termijn. Resultaten laten soms jaren op zich wachten, en kun je vaak niet herleiden tot een van je marketing inspanningen. Je krijgt dus niet direct een beloning voor je werk, behalve een schouderklopje van jezelf (en van mij).

Omdenken!

Maar als we nou eens incalculeren dat volhouden sowieso niet gaat lukken? En we in plaats daarvan steeds opnieuw beginnen? Als je maar vaak genoeg opnieuw begint (zonder er woorden aan vuil te maken) ben je per saldo nog best vaak in beeld.

Je zou mijn maandelijkse marketing (net)werkochtenden kunnen gebruiken om iedere maand opnieuw te beginnen met je marketing. Even een inspirerend en motiverend zetje, waardoor je toch weer eens een blog schrijft, nieuwsbrief verstuurt of social media bericht plaatst.

Opnieuw beginnen als een feestje

De werkochtenden zijn mijn persoonlijke stok achter de deur om minstens iedere maand opnieuw te beginnen met mijn eigen marketing. Daarnaast zijn ze gewoon ontzettend leuk om te geven; voor mij voelen de bijeenkomsten als een feestje.

Je bent van harte welkom om dat marketingfeestje mee te vieren! Iedere tweede woensdagochtend van de maand, van 10 tot 12 uur. Hier vind je de data, thema’s en locatie (klik hier). In Gouda én via Zoom!

 

 

 

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (50)
  • Authenticiteit (27)
  • Social media (22)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Ondernemerschap (9)
  • Nieuwsbrieven (5)
  • Schrijven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...