Publicatiedatum: 13-11-2020
Marketing is: naar buiten treden en contact leggen met andere mensen, zoals potentiële klanten. Om dat succesvol te kunnen doen, moet je goed weten wie je zelf bent.
Als je dienstverlener bent (zoals trainer, adviseur, coach, kunstenaar, aanbieder van workshops), en éénpitter, dan zijn niet alleen je kennis en vaardigheid van belang, maar ook en soms zelfs vooral wie je zelf bent. Met name als het gaat om langere trajecten en processen waarbij vertrouwen belangrijk is. En wanneer je werk doet dat echt bij je past, kun je er zeker van zijn dat de waarden voor je werk dezelfde zijn als je persoonlijke waarden.
Het zou kunnen dat een waarde als ‘geloof’ privé erg belangrijk voor je is, maar dat je dat niet expliciet uitdraagt omdat je niemand uit wil sluiten of af wil schrikken. Maar ook dan zorgt deze specifieke waarde ervoor dat je bepaalde keuzes maakt, bijvoorbeeld welke woorden je wel of niet gebruikt. Je klanten vinden hier herkenning in, of willen er een voorbeeld aan nemen.
Het gaat om te beginnen echt om jouw persoonlijke waarden. Die gaan we nu opsporen en onder woorden brengen. Ze hebben waarschijnlijk heel veel te maken met jouw ‘waarom’ verhaal (Waarom doe je wat je doet, wanneer ben je daarmee begonnen, hoe is het gekomen dat je hier zo goed in bent geworden, hoe heb je ontdekt dat dit belangrijk voor je was?).
Daarna kun je onderzoeken hoe jouw persoonlijke waarden tot uitdrukking komen in je werk. Misschien gebeurt dat nu onbewust. Misschien ben je ze vergeten omdat je dacht dat je zakelijk moest zijn. Onderaan in deze blog vertel ik over mijn eigen waarden zodat je kunt zien wat ik bedoel.
Weet je wie je bent en wat jou beweegt en motiveert? Het kan nog best lastig zijn om dat onder woorden te brengen, want het gaat om dingen die zo vanzelfsprekend voor je zijn, dat ze jou niet eens meer opvallen.
Waarden zijn dingen als principes, overtuigingen, leefregels, die je belangrijk vindt in je leven en in je werk. Je vindt ze belangrijk omdat je ze hebt geleerd in je opvoeding, of omdat je er ooit een tekort aan hebt gehad, of omdat je hebt gemerkt dat je talent ergens ligt…
Hieronder staat een lijst met waarden. Lees hem door en markeer de waarden waarbij je van binnen opleeft als je ze leest. Je hoeft er niet echt over na te denken, je voelt het zodra je er een leest die bij jou past. Zet er een stip voor of schrijf hem over.
Lees je selectie daarna nog een keer door en dan zie je misschien wat clubjes van waarden die je bij elkaar kunt voegen, omdat ze op elkaar lijken. Kijk of je ze kan clusteren.
De waarden die overblijven, zet je in volgorde van belangrijkheid. Welke drie blijven er over? En hoe blijken die uit de manier waarop je je werk doet en je leven leeft?
Even terzijde: ik heb nu gevraagd waar je hart van opleeft. Maar je zou ook kunnen kijken naar het tegenovergestelde: waar heb je een hekel aan? Waaraan erger je je bij collega's? Ik schreef er deze blog over (klik hier).
De afgelopen jaren heb ik meerdere keren mijn waarden onderzocht. De accenten verschuiven, maar de kern blijft steeds overeind. En hoe meer ik durf om die waarden te uiten, hoe beter ik aansluiting heb bij mijn doelgroep.
Verbinding is belangrijk voor me. Verbinding met mezelf (want ik ben het wel eens kwijt, en dan gaat het slechter met me) en verbinding met anderen (want ik weet hoe het is om je alleen te voelen). Echt gezien worden door een ander, dat is zo fijn. Ik heb daar zelf behoefte aan.
Ik houd ook erg van diepgang. Ik wil graag dat een gesprek echt ‘ergens over gaat’. Ik vind het fijn om dingen uit te zoeken en proberen te begrijpen. Als het oppervlakkig blijft ben ik snel verveeld.
Genieten is ook een waarde voor mij. De schoonheid zien van de natuur, van voorwerpen in mijn huis, van taal. Ik ben gek op lekkere koffie verkeerd, volgens mijn eigen recept, en als dat er niet is dan liever geen koffie, bijvoorbeeld.
De zoektocht naar zelfliefde en het ervaren dat je goed bent zoals je bent, zijn belangrijke thema’s in mijn persoonlijke leven.
En wat ik enorm gaaf vind, is dat je als mens zomaar iets kunt bedenken, en dat je dat vervolgens ook kunt gaan doen. en dat het dan ook echt iets wordt. Creëren. Van idee naar iets dat echt bestaat. Dat geeft me veel voldoening.
Vijf waarden, en achter iedere waarde zitten ervaringen en gebeurtenissen uit mijn levensverhaal die ervoor hebben gezorgd dat ik deze dingen belangrijk ben gaan vinden. Sommige verhalen deel ik, andere houd ik voor mezelf, maar ik ken ze en weet het effect ervan.
Wat is het verband tussen mijn persoonlijke waarden en bijvoorbeeld de creatieve workshops die ik geef?
De techniek waarin ik workshops geef, heeft een groot toeval component. Je gaat waarnemen, kijken naar wat er al is (en dat is ‘goed’), en het zet je aan het denken over jezelf. Dus: verbinding met jezelf en diepgang.
Veel cursisten hebben behoorlijk wat zelfkritiek. Ze kijken ook naar mij, als workshopgever, of ik iets goed vind of niet. En of ze het wel goed doen. En ik zal altijd zeggen dat het goed is. Ik probeer uit te vragen wat hun eigen gedachtes erbij zijn. Ik kijk naar alles wat mooi is aan wat er is gemaakt. Ik vind oprecht dat het altijd mooi is, als je goed kijkt. En dat probeer ik te benoemen. Dus: zelfliefde en schoonheid zien.
De woorden die je vindt, tijdens mijn workshop, lijken toevallig maar dat zijn ze niet. Het zijn woorden die te maken hebben met wie jij bent, hoe het met je gaat, wat er speelt op dit moment in je leven. Ik weet dat het zo is en geniet ervan, maar benoem het meestal niet expliciet tijdens een workshop. Zeker niet aan het begin. Maar ik schep wel de voorwaarden om het te laten gebeuren. Ik vertel bijvoorbeeld een anekdote over zo’n ‘toevallige’ vondst bij mezelf.
De tafel staat tijdens de workshop niet alleen vol met creatieve materialen (waarmee je van een idee zomaar iets kunt maken) maar ook met lekkers. Zoetigheid, maar ook fruit. Helemaal volgens dieetwensen, als die er zijn, en altijd meerdere dingen. Verwennerij. Omdat ik dat zelf ook zo fijn vind.
Ik probeer ook altijd een voorstelrondje te doen, of het gesprek zo te leiden dat alle deelnemers even iets over zichzelf kunnen vertellen. Dat ze allemaal even gezien zijn. Dat ik hen gezien heb. Dat ze elkaar gezien hebben.
Natuurlijk komen er ook wel eens mensen bij mij een workshop volgen die me nog helemaal niet kennen, en die gewoon iets leuks willen doen. Voor een verjaardag bijvoorbeeld, of een uitje met vriendinnen. Maar bijna allemaal zeggen ze na afloop: dit was meer dan alleen maar een leuke creatieve techniek.
Begrijp me niet verkeerd; er is niets mis met creatieve workshops alleen voor de fun (waarden: plezier en ontspanning) of voor de techniek (waarde: vakmanschap). Maar het past niet bij mij. En daardoor kosten deze dingen mij veel energie. Het kan wel af en toe, maar niet altijd.
Ook in mijn zakelijke werk als marketingadviseur en social media trainer zijn mijn waarden belangrijk. Ze onderscheiden me van mijn collega’s die op het eerste oog ‘hetzelfde’ doen.
Ze helpen me bovendien om keuzes te maken. Bijvoorbeeld: ga ik voor het grote podium of voor een intieme setting? Geef ik geld uit aan een advertentie of aan zaalhuur om een werkochtend te geven? Met wie werk ik samen? Laat ik mijn boek in een lagelonenland drukken? Waar ga ik naartoe om te netwerken? Hoe richt ik mijn werkplek in?
Hartelijke groet,
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...