Publicatiedatum: 14-05-2023
Als je op pagina 1 van de Google zoekresultaten staat, trek je veel bezoekers naar je site. In deze blog lees je wat je zelf kunt doen aan je SEO voor goede vindbaarheid én zichtbaarheid. Zoekmachine optimalisatie.
'Iedereen' wil op de eerste pagina staan van de Google zoekresultaten, omdat je dan veel bezoekers naar je site trekt. Is het ingewikkeld of duur om dat voor elkaar te krijgen? Soms wel. Als je gevonden wilt worden op een term die al door veel bedrijven wordt gebruikt, en ook door de 'grote jongens' met evenzogrote budgetten om online te adverteren, dan kun je daar als ZZP'er moeilijk tegenop boksen.
Toch kun jij als zelfstandige professionals ook uitstekend gevonden worden, als je weet welk plekje je op de markt hebt, waar jouw klanten naar op zoek zijn en hoe Google 'denkt'. En dat hoef je niet perse allemaal uit te besteden: er is veel dat je zelf kunt doen.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie.
Hoe je wordt getoond in de zoekresultaten hangt grofweg af van vier verschillende dingen, die ik in deze blog zal toelichten:
Je hebt een goede vindbaarheid als jouw bedrijf bij een specifieke, relevante zoekopdracht op pagina 1 verschijnt. Dit kun je beïnvloeden met organische (SEO = Search Engine Optimization) en betaalde zoekmachine-optimalisatie (SEA = Search Engine Advertising) zoals adverteren op Google (Google Ads).
Je hebt een goede zichtbaarheid wanneer jouw vermelding in de zoekresultaten aantrekkelijk is om op te klikken, en volledig. Daaraan werk je o.a. met metabeschrijvingen en door je Google Mijn Bedrijf aan te maken en optimaal in te richten.
Voor wie wil je je site eigenlijk optimaal vindbaar en zichtbaar maken? Voor de zoekmachines? Nee, die zijn slechts een tussenstap. Je wilt natuurlijk vooral gevonden worden door mensen die behoefte hebben aan jouw producten of diensten. Wat dat betreft zou ZKO (Zoekende Klant Optimalisatie) een betere term zijn.
Bijten ZKO en SEO elkaar? Nee, gelukkig niet!
Google heeft namelijk als streven om zo snel mogelijk de beste antwoorden te geven op een zoekvraag. De zoeker moet terecht komen op een goed functionerende site met relevante, waardevolle en actuele informatie.
Soms weten techneuten trucjes te verzinnen waardoor je meer zoekresultaten krijgt, maar als dat leidt tot zoekresultaten die voor de zoeker minder relevant zijn, kun je er zeker van zijn dat Google het algoritme aanpast zodat de trucjes niet meer werken.
Wanneer je begrijpt wat het doel van Google is, kun je zelf antwoord geven op je vragen over SEO. Werkt je site optimaal en biedt jouw site relevante, waardevolle en actuele informatie? Wie zijn precies die mensen voor wie jouw informatie van belang is, en wat zijn hun problemen en behoeften? Welke woorden gebruiken ze als ze zoeken? Het zijn vragen die je met gezond verstand en de ervaring die je hebt met je klanten zelf kunt beantwoorden.
Er bestaan allerlei tools om de techniek van je site te checken. René van Maanen van Webburo Spring biedt een mooi overzicht op zijn site: https://www.webburo-spring.nl/lijst-met-seo-tools
De woorden waarop je gevonden wilt worden, moet je gebruiken op je site. Hoe vaker hoe beter. Aan de andere kant wil je natuurlijk wel dat je teksten goed leesbaar zijn voor je klanten. Soms is het een beetje schipperen om dat voor elkaar te krijgen. Deze blog leest bijvoorbeeld niet fijn als ik in iedere zin de woorden zoekmachine optimalisatie en SEO gebruik. Maar gelukkig is deze blog zo lang, dat ik de woorden toch vaak genoeg kan noemen. Als je je lezer graag een korte, cleane tekst presenteert, zou je daarmee kunnen beginnen en dit belangrijkste deel van je pagina visueel afsluiten met een balk of foto. Daaronder kun je dan nog extra tekst toevoegen die hetzelfde vertelt, maar dan diepgaander.
Als je de inhoud van je site wilt optimaliseren voor zoekmachines, dan begin je met het maken van een lijst van relevante zoektermen. Denk aan aanduidingen voor het probleem, maar ook voor de oplossing, namen voor jouw producten en diensten, je locatie en je naam. Denk eraan dat je klanten misschien andere woorden gebruiken dan jij. Voorbeeld: een leverancier van lijmpistolen had zijn product heel creatief 'mixergun' genoemd. Maar dat woord is niet bekend bij de zoekende klant. Die zoekt gewoon op 'lijmpistool'. Dat woord moet je dan ook gebruiken op de belangrijke plaatsen in je site.
- In de teksten op je pagina’s (die het beste minimaal 350 tekens bevatten);
- In de kop (title) van je pagina;
- In de eerste tien woorden op je pagina;
- In de eerste woorden van alinea’s;
- In koppen en tussenkoppen die je opmaakt met behulp van automatische opmaakfeatures zoals H1 en H2;
- In teksten die je markeert met vet of cursief;
- In de afsluiting of samenvatting van de tekst;
- In de URL (permalink / slug oftewel het adres van de pagina die je bovenaan in de browser ziet);
- In de namen van afbeeldingen en video’s;
- In de ALT-teksten van afbeeldingen en video’s;
- In de metadescription van de pagina (maximaal 150 á 160 tekens);
- In strategische interne links.
Zoals gezegd: hoe langer je teksten zijn, hoe eleganter je je zoektermen kunt inzetten zonder de leesbaarheid te schaden. Overigens herkent Google woordfamilies steeds beter. Dit betekent dat je niet steeds alle verschillende versies van een zoekwoord hoeft te gebruiken.
Als je een blog inricht op je site, dan dwing je jezelf om steeds nieuwe blogs te schrijven. Met iedere nieuwe blog voeg je extra relevante en actuele content (inhoud) toe aan je site. Je kunt je zoektermen vaker gebruiken. Google ziet bovendien dat je site wordt bijgehouden en aangevuld, en concludeert dat je actueel en relevant bent.
Bovendien kun je je blogs gebruiken als materiaal voor berichten op social media. Daarin deel je bijvoorbeeld een van de tips uit je blog, en geef je een linkje naar de volledige blog op je site.
Het is nog best een kunst om goede metadescripties te schrijven. Je staat voor de taak om de zoekende klant in 150 tekens duidelijk te maken dat jouw site het antwoord op de vraag bevat. Zie deze tekst als een advertentie, maak hem aantrekkelijk en wervend en zorg ervoor dat er heel duidelijk uit blijkt wat je op de betreffende pagina aan zult treffen. Dus geen verleiding onder valse voorwendelen! Wanneer je metasdescripties maakt die te weinig met de feitelijke inhoud van je webpagina te maken hebben, vertoont Google niet jouw metadescriptie maar een andere, automatische samenvatting van je pagina. Dat is meestal de eerste zin van je pagina. Dus dat is ook weer een goede reden om altijd meteen met de deur in huis te vallen!
Je kunt zelf controleren welke pagina’s van jouw site bekend zijn bij Google, en met welke metadescriptie deze worden weergegeven in de zoekresultaten. Dat doe je door in het zoekscherm van Google de url van je site in te typen met site: ervoor, dus bijvoorbeeld site:vorkcommunicatie.nl.
Adverteren bij een zoekmachine heet SEA: Search Engine Advertising. De meest bekende vorm van SEA is het adverteren bij Google (Google Ads). Maar ook op andere zoekmachines kun je adverteren.
Als je adverteert bij een zoekmachine verschijn je bovenin de zoekresultaten van jouw keuze. Dit is betaalde zoekmachine optimalisatie. Het is kunst om zo’n campagne goed op te zetten en de advertentiebudgetten zo slim mogelijk te besteden. Met een goede SEA campagne kun je zeer snel effect hebben. Daarentegen is SEO een kwestie van de langere termijn. Het heeft pas zin om te beginnen met adverteren als je site 'ontvangstklaar is', oftewel goed functionerend en met een goede SEO. Soms wordt SEA na het lanceren van een nieuwe site ingezet om al snel bereik te hebben, en kan het adverteren worden afgebouwd zodra de (organische) SEO ook resultaat begint op te leveren.
Hoe meer de pagina’s van je site onderling met elkaar verbonden zijn (interne links), en hoe meer ze verbonden zijn met andere sites (externe links), hoe beter je site gevonden wordt.
Breng interne links aan op je site. Zorg ervoor dat je pagina’s en blogs aan zo veel mogelijk andere pagina’s en blogs vast zitten. Je linkt naar relevante pagina’s die toegevoegde waarde hebben.
Nadat je je content hebt geschreven en op je site hebt geplaatst, publiceer je social media berichten die naar je site verwijzen. Met social share buttons nodig je ook de lezers uit om jouw content te delen. Je kunt zelfs bloggen op speciale blog-sites.
Zoek naar mogelijkheden om te linken naar sites van anderen; bij voorkeur sites die betrouwbaar zijn en relevant.
Zoals je ziet is er veel dat je zelf kunt verbeteren aan de vindbaarheid en zichtbaarheid van je site. Als je een site op deze manier moet bijwerken, is dat best veel werk. Maar voortaan zul je bij iedere nieuwe pagina en blog wel meteen alles zo optimaal mogelijk inrichten. Met een site ben je nooit klaar! Wees ook alert op veranderende vragen / behoeften van je klanten en veranderingen in taalgebruik.
Wat mij persoonlijk motiveert is het monitoren van mijn site via Google Analytics, zodat ik kan zien welke pagina's van mijn site worden bezocht en waar de bezoekers vandaan komen (bijvoorbeeld via mijn nieuwsbrief, via social media of naar aanleiding van een zoekopdracht, en welke dan). Ook de meldingen die ik krijg van Google Mijn Bedrijf motiveren me, geven me informatie over gebruikte zoektermen en herinneren me eraan dat het goed zou zijn om weer eens een post te plaatsen op Google Mijn Bedrijf.
Deze blog is een samenvatting van de social media werkochtend die ik verzorgde in samenwerking met René van Maanen van Webburo Spring. Sinds november 2013 verzorgt Vork Communicatie iedere maand een werkochtend waar marketing kennis wordt gedeeld en genetwerkt. Deze bijeenkomsten in Gouda zijn bedoeld voor iedereen die zelf de marketing wil doen, zoals ondernemers en auteurs. Klik hier voor de data en thema's van de social media werkochtenden.
Veel plezier met je marketing!
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...