Sinds 2011 mag Gouda zichzelf Fairtrade noemen. Vork Communicatie is ook een Fairtrade bedrijf.
Om een Fairtrade bedrijf te mogen zijn, moeten de ingekochte producten het Fairtrade keurmerk dragen. Ik heb natuurlijk geen winkel in Fairtrade producten, maar de koffie en thee die ik schenk tijdens mijn trainingen en online marketing strategiesessies zijn wel Fairtrade. En biologisch. Dat laatste hoeft van niemand, maar heb ik zelf gewoon graag.
Maar Fairtrade betekent méér voor mij. Alle personen en bedrijven die een rol spelen in het productieproces, worden eerlijk betaald voor de waarde die zij toevoegen.
De marketing is echter een wereld die veel ‘buitenkant’ heeft.
Marketeers maken hun klanten soms doelbewust ongerust door onbegrijpelijke termen te gebruiken. Veel ondernemers krijgen daardoor het gevoel dat ze iets 'moeten’ dat ingewikkeld is. Ik vind het juist een uitdaging om de principes die schuil gaan achter communicatie en online marketing zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Marketing is echt niet moeilijk (maar kan wel ingewikkeld zijn).
Van mij ‘moet’ je helemaal niets, behalve dan uitzoeken wat voor jou en je klanten het beste werkt. Het is een kwestie van gezond verstand, een strategie die bij je past, en een aanpak die ervoor zorgt dat je je plannen consequent en gestructureerd uitvoert.