Je bent verantwoordelijk voor de marketing van je bedrijf, maar dat is niet jouw expertise. Als ondernemer (zelfstandige professional of ZZP'er) heb je immers meer verstand van je eigen vak. Of misschien doe je het 'erbij' in een kleiner bedrijf, als directiesecretaresse of verkoopmedewerker. Ook als auteur van een boek of als vrijwiliger bij een vereniging of organisatie kan de marketing of communicatie zomaar op je bordje liggen.
Je moet of wilt het zelf doen. Maar hoe?
Een strategiesessie is een individuele afspraak met mij, van twee uur, waarbij we samen hands-on aan je marketing werken. We doen waar jij behoefte aan hebt, en ik leer je wat je nodig hebt. Eenmalige dingen regelen we terplekke achter de computer. Voor regelmatig terugkerende acties maken we planningen en stappenplannen. Het gesprek kan ook online plaatsvinden, via Zoom.
Een strategiesessie bij Vork Communicatie is een combinatie van strategie, training en praktische ondersteuning.
1. Strategie: we formuleren je missie, visie en waarden, bepalen je doel en doelgroep, formuleren je pitch (straalverhaal) en maken een marketing planning.
2. Training: je leert hoe je de middelen van je keuze toepast, bijvoorbeeld persberichten schrijven, nieuwsbrieven maken, je site aanpassen en social media berichten plaatsen.
3. Praktische ondersteuning: de éénmalige dingen doen we terplekke, zoals het optimaliseren of aanmaken van je social media accounts. We kunnen ook samen je tijdloze social media berichten plaatsen zodat je daar tussen de sessies door zo weinig mogelijk tijd aan hoeft te besteden. Of je komt met een blog in concept, die we redigeren, van een afbeelding voorzien, op je site plaatsen en zichtbaarheid geven via social media en je nieuwsbrief. Net wat er nodig is.
Hieronder lees je nog veel meer over de marketing strategiesessies. Maar je mag natuurlijk ook meteen contact opnemen.
Je bereikt me het beste per app (als je haast hebt) of mail (als het geen haast heeft).
Mijn telefoon staat namelijk uit wanneer ik trainingen geef of vrij ben.
M
T 06 19473050
Je kunt je marketing niet mij aan uitbesteden. Als zelfstandig dienstverlener heb je verstand van jouw vak, en ik vind dat je in die situatie zo veel mogelijk zelf het contact met je klanten moet onderhouden. Het gaat je klanten namelijk niet alleen om je werk, maar ook om de persoon die je bent.
Ik werk wel samen met PA's, tekstschrijvers en andere vakmensen die sommige taken uit handen kunnen nemen volgens de door ons gemaakte strategie.
Er zijn verschillende marketingstijlen dus het is goed om van tevoren te weten hoe ik erover denk.
Ik ben fan van marketing waarmee je niet zozeer iets vraagt van de lezer ('koop dit' of 'volg mijn training') maar waarbij je het contact met je doelgroep op een positieve, voedende manier tot stand brengt en onderhoudt. Je marketing uitingen zijn eerder cadeautjes dan reclame.
Hoe kom je tot nu toe aan de meeste klussen? Waarschijnlijk is je antwoord: via-via. Het is dus handig om je marketing te gebruiken om zo veel mogelijk persoonlijke aanbevelingen te krijgen. Dat doe je door top-of-mind te blijven bij de mensen die jou al kennen.
Natuurlijk wil je ook gevonden worden door mensen die jou nog niet kennen. Daarom richten we je online middelen zo in dat je optimaal vindbaar (SEO) en zichtbaar bent.
Ik ben gespecialiseerd in gratis online hulpmiddelen en in organische SEO. Als je toch wilt adverteren via zoekmachines (SEA) of via social media verwijs ik je naar experts. Maar eerst zorgen we ervoor dat je basics in orde zijn zodat je 'ontvangstklaar' bent.
Marketing is gewoon een kwestie van gezond verstand. Het is dus niet ingewikkeld. Bovendien werk jij iedere dag voor je klanten, dus ik mag hopen dat je ze goed kent. Je weet zelf welke problemen en behoeften ze hebben en welke taal ze spreken. Zo niet, dan gaan we het ze vragen.
Wat maakt marketing dan toch moeilijk? Dat is het simpele feit dat marketing alleen effect heeft als je doelgericht, consequent en authentiek te werk gaat. Eén perfecte blog is net zo veel waard als helemaal geen blog. Eén prachtige nieuwsbrief is zonde van je tijd, als het daarbij blijft. Je moet voortdurend van je laten horen, dus ook wanneer je denkt dat iedereen het onderhand wel weet. Volhouden dus.
En dan moet je het ook nog eens op je eigen, unieke manier doen. Trucjes werken zeker, maar helaas alleen op de korte termijn. Voor goede resultaten op de lange termijn moet je echt en consequent zijn. Betrouwbaar en jezelf.
Als je éénpitter bent, zul je ook nog eens jezelf moeten laten zien voor je marketing. Dat is spannend. Daarom gaan we op zoek naar de manieren die het beste bij je passen. Want dan is de kans het grootst dat je er toch plezier in krijgt, dat je uitingen echt en enthousiast zijn, en dat je het het consequent volhoudt. En dan heb je meer resultaat.
Bedenk ook dat je voor je marketing voornamelijk praat met mensen van wie je weet dat ze graag met jou wíllen praten. Het zijn je connecties, je klanten, je nieuwsbrief abonnees en je Facebook fans en vrienden. Ze horen graag van je.
1x: Misschien zit je maar met 1 concrete vraag. Dan hebben we voldoende aan 1 strategiesessie.
5x: Waarschijnlijk kun je in 5 sessies alles leren wat je nodig hebt. Daarna kun je het zelf. Per sessie ontvang je een factuur en maak je een nieuwe afspraak. Je zit dus nergens aan vast. Als je wilt kunnen we ook meerdere sessies vooruit plannen, die je in maandelijkse termijnen gespreid betaalt.
(Als je toevallig ook creatieve workshops of cursussen aanbiedt in het Groene Hart, bekijk dan de voordelige combinatie met deelname aan Groene Hart Creatief.)
Eeuwig: Misschien wil je mij als stok achter de deur gebruiken om de marketing niet te laten versloffen. Dan spreken we bijvoorbeeld eens per kwartaal of half jaar af om je marketing bij te werken, nieuwe plannen te maken en/of online berichten in te plannen (programmeren).
Ik studeerde Nederlands aan de Universiteit van Utrecht en specialiseerde me in de Communicatiekunde, Voorlichting en PR. Door mijn opgebouwde werkervaring (onder meer als journalist en trainer) en door de verschillende activiteiten binnen en buiten mijn bedrijf ben ik bedreven in allerlei aspecten van de communicatie en marketing, zowel online en 'in het echt'.
Nog steeds volg ik vrijwel iedere maand zelf ook training of werk ik op een andere manier aan verdieping van mijn kennis en verbetering van mijn vaardigheden.
Bovendien werk ik nauw samen met vaste partners die expert zijn op relevante onderwerpen zoals presenteren, evenementen organiseren, schrijven, vloggen, ontwerpen en online adverteren. Bij mij leer je de basics, en bij de expert eventueel nog de fijnene kneepjes van het vak.
Dit betekent dat er zeer uiteenlopende onderwerpen aan de orde kunnen komen tijdens een strategiesessie.
Missie, visie en waarden onder woorden brengen
Marketingdoel formuleren (SMART)
Doelgroep bepalen, niche kiezen, persona uitwerken
Marketing- / communicatie- / social media plan maken, strategie ontwikkelen
Jaarplan maken / content plan / update kalender
Marketing middelen kiezen
LinkedIn en Facebook: techniek, inrichting, strategie voor pagina en profiel
Instagram, Twitter, Pinterest, Google: techniek en strategie
Bloggen: training & ondersteuning, onderwerpen verzamelen
Nieuwsbrieven: MailChimp training & ondersteuning, nieuwsbrieven maken
Social media berichten inplannen met Hootsuite
Biografisch waardengesprek
Pitch formuleren en oefenen
Weekplanning inclusief kleine actiestappen
Passende fotografie zoeken voor site / social media / gedrukt materiaal
Opmaak van eenvoudig printwerk en social media citaten / tegels
E-mailondertekening maken
Marketingcyclus optimaliseren
Opbouw van je aanbod (producten/diensten) optimaliseren, sales funnel vormgeven
Beschrijving van je aanbod optimaliseren
Site basics: menustructuur, call-to-action, blinddoektest, linkbuilding, doe-het-zelf SEO (orgaanische SEO)
Storytelling: verhalen gebruiken voor je marketing
Personal branding: jezelf laten zien als marketing methode
Content marketing: marketing op basis van relevante inhoud
Netwerken: vaardigheden, geschikte gelegenheden, zoekvraag
Verkoopgesprekken, telefoonscrips
Persberichten schrijven, perslijst maken
Marketingbrief schrijven
Draaiboek voor evenementen en andere terugkerende marketing gebeurtenissen
Video's maken met je smartphone
...
De strategiesessie vindt plaats in mijn huiskamer aan de Gravin Beatrixstraat 19 te Gouda. Dat is 10 minuten wandelen vanaf het station, of je parkeert je auto of fiets gratis in de straat. Soms spreek ik elders in Gouda af, zoals in de Chocoladefabriek aan Klein Amerika 20. Daar is een parkeerterrein (betaald) bij.
Ik kan ook naar het bedrijf toe komen, dan breng ik reiskosten in rekening. Of we hebben een online gesprek via Zoom.
In principe is een strategiesessie 1-op-1. Wanneer het om één marketingvraag gaat, oftewel om de marketing voor één bedrijf, dan mogen er ook meerdere personen komen. De kosten blijven dan gelijk. De strategiesessies zijn echter niet bedoeld voor groepstrainingen, daarvoor maak ik een offerte op maat.
Ik heb 2 tarieven: een standaard tarief voor bedrijven met meerdere medewerkers en een ZZP-tarief. Je betaalt per sessie. Ook kun je meerdere sessies vooruit boeken en deze gespreid betalen.
Voor ondernemers die aangesloten zijn bij Groene Hart Creatief geldt een combinatieprijs.
Je bereikt me het beste per app (als je haast hebt) of mail (als het geen haast heeft).
Mijn telefoon staat uit wanneer ik trainingen geef of vrij ben.
M
T 06 19473050
Tijdens individuele strategiesessies leer je om zo min mogelijk last en zo veel mogelijk profijt te hebben van je marketing.
Dat geeft rust, overzicht en resultaat.