Je moet goede afspraken maken met alle partijen die namens jouw bedrijf persoonsgegevens verwerken, zoals bijvoorbeeld je hosting bedrijf, boekhouder en e-mailmarketing software (zoals MailChimp). Die afspraken staan in de Verwerkersovereenkomst. De meeste grotere verwerkende partijen zijn voorbereid op de AVG en hebben die overeenkomst al voor je klaar staan. In de vorige wetgeving heette dit een ‘bewerkersovereenkomst’. Als je die nog hebt dan moet je nagaan of het ook AVG-proof is.
Wanneer jij gegevens voor anderen verwerkt, bijvoorbeeld doordat je voor een klant nieuwsbrieven maakt en verzendt, dan moet je zelf een verwerkersovereenkomst maken. Zowel degene die de gegevens uit handen geeft als degene die de gegevens ontvangt en gebruikt zijn verantwoordelijk om dat op een juiste manier te doen.
We hebben het Verwerkingsregister al besproken bij AVG Stap 2: dat is jouw overzicht van welke gegevens je hoe verwerkt. Daarin neem je dus ook de partijen op met wie je gegevens deelt, en met wie je een verwerkersovereenkomst afsluit.
De verwerkersovereenkomst is geldig in combinatie met een Dienstovereenkomst.
Op de site van Rijksoverheid vind je voorbeelden van verwerkersovereenkomsten, apart voor bedrijven in de zorg, voor IT bedrijven en voor overige bedrijven.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2018/01/25/model-verwerkersovereenkomst-avg
Hoe je een verwerkersovereenkomst afsluit met Google, leg ik uit bij stap 5.
Hoe je een verwerkersovereenkomst afsluit met MailChimp, leg ik uit bij stap 8.
De stappen die je als ZZP of MKB moet zetten om AVG proof te worden